mandag 13. juni 2011

"Fröken Alvestövs Muffins for den Metroseksuelle Mann"






"Jøsses", tenker du kanskje idet du leser denne overskriften.Men muffins for den metroseksuelle er ikke så skumle som du kanskje tror - slike muffins er egentlig ganske lekre... 
"Ordet metroseksuell stammer fra ordet metropol, og handler om å være der det skjer. Det å være metroseksuell er derfor ikke en legning, men en definisjon av en moderne mann med et ønske om å følge med. Han kler seg og ter seg deretter"
Midt i denne definisjonen finner du HAN. En nær og kjær kollega, med ett helt spesielt blikk på livet. Et liv han betrakter både innenfra og utenfra. Alle stemninger skildres med det rikeste, mest underfundige språk og nyansene blir til å ta og føle på. HAN kan lage poesi om pålegget på brødskiva si og treffe meg i hjertet. HAN er så flink til å kle seg og te seg, at det ser magisk tilfeldig ut. Arbeidsplassen hans er selve prakteksempelet på petimeters tumleplass. Om det hadde vært mulig, hadde HAN også gitt blyantene tellekant. HAN er en filosof av de sjeldne og etter noen glass vin blir det ofte både dypt og dunkelt. Men HAN er også fantastisk fornøyelig - lyser opp ethvert halvtørt teammøte med sine spissformulerte morsomheter. Er det rart vi liker denne metroseksuelle mannen?
HAN skal feire sin 40-årsdag og ønsker at Fröken Alvestöv tryller frem en smakelig kake. Men hvilken kake lager man til en slik mann? Jo, det må bli metroseksuelle muffins! - Med en dæsj femininitet og en real porsjon maskulinitet, så er vi der.
For å lage "Fröken Alvestövs Muffins for den Metroseksuelle Mann" trenger du:




Pisk smøret mykt. Tilsett sukkeret og pisk i ca 3 minutter til du får en luftig smørkrem. 








Pisk inn eggene, ett av gangen. Pisk godt mellom hvert egg. Sikt sammen mel, vaniljesukker og bakepulver, og bland det vekselvis inn i smørkremen med melken. Bruk gjerne mikser, men ikke pisk lenger enn nødvendig for at deigen skal bli godt blandet. 






Fordel deigen i formene, bruk gjerne et muffins-brett, men ha det allikevel i muffinsformer. De skal være ca 3/4 fulle.




Om du velger å bruke blåbærsyltetøy, kan du godt bruke litt mindrer røre. Fyll formene med litt røre i bunnen, tilsett deretter en liten skje syltetøy, før du dekker det hele med røre. Stek de midt i ovnen ved 175 grader i 20-25 minutter. 









La muffinsene avkjøles i formen i ca 15 minutter, før du forsiktig tar dem ut. Mens muffinsene steker, kan du lage glasuren. 


Pisk mykt smør, vaniljesukkeret, melk og 4 dl av melisen i 3 til 5 minutter på middels hastighet slik at den blir luftig og smidig. Tilsett mer melis, 2 dl av gangen, og pisk i ca 2 minutter mellom hver gang, til kremen får en tjukk og god smørekonsistens. 


Når dette er gjort er det bare å fylle kakesprøyten med glasur og gyve løs. Til slutt strør du blåbær og annen ønsket pynt på toppen.  Voilà! - Muffinsene er klare til å nytes, både for øyne og gane!


















fredag 10. juni 2011

Skal det være en hjerteknuser eller to?


Å fotografere er en av mine lidenskaper. Jeg elsker naturlig lys og tar helst bilder utendørs, men disse bildene er faktisk tatt i min egen stue, kun ved hjelp av litt dagslys og en liten ekstern blits. 

Det å fotografere barn er kjempespennende; det krever gode idéer, stor entusiasme og en real porsjon tålmodighet. Alt dette fikk jeg bruk for her - på min første fotoshoot med to søte, små. De to sjarmtrollene som er avfotografert her, var helt herlige å jobbe med! Veslejenta var litt skeptisk til å dele smilet sitt med "damen med kameraet", men jeg var veldig fornøyd med fotomodellen min allikevel. Det virket som Storsjarmøren ikke hadde gjort annet enn å posere foran kameraet; han lekte seg og smilte villig. Håper du liker resultatene!






























tirsdag 7. juni 2011

Ta turen innom Ester i sommer!



Skal du avlegge "søta bror" en visitt i sommer, anbefaler jeg deg å ta et stopp hos Ester. "Esters Café, Loppis og Interiör" finner du i et gult hus rett ved E18 i Långserud, en knapp time rett vest for Karlstad. I caféen kan du få noe deilig å bite i, du kan lete etter skatter i loppishuset, kjøpe vakre vekster i blomsterbutikken eller beundre interiør av den rustikke, franske eller industrielle looken i andre etasje. Butikken er åpen de fleste dager frem til kl.16.00.


  


Tallerken i herlig retromønster fra Esters Loppis.



Likte denne askjetten veldig godt, hadde de bare hatt flere... 
                                                                                                                    




Disse gryteklutene kan bli dine for under tjue kroner!





Jeg ønsker meg en slik! Er det noen som vet hvor jeg får
tak i en lignende her hjemme? - Den kan gjerne være hvit.



I Esters Loppis kan du finne masse spennende til en rimelig penge! Jeg forelsket meg i disse små mokkakoppene fra finske Arabia. Arabia (nå eid av Ittala) har laget keramikk av fineste sort siden 1873.I Finland er keramikken høyt verdsatt, de eldre kolleksjonene er spesielt verdifulle og har blitt populære objekter for samlere.


Jeg elsker mønsteret på disse koppene!


Har du sett slike i Norge noen gang? Hvor mye koster de her? Jeg kunne tenke meg flere:)



Trenger du flere tips om Loppis på vegen mellom Oslo og Stockholm kan det hende jeg kan hjelpe deg!




fredag 3. juni 2011

Som å leve i Astrid Lindgrens verden











I enden av en lang grusvei, på et, for meg, typisk svensk torp, bor mine herlige svigerforeldre. Når vi er her, føler jeg meg som en del av Astrid Lindgrens verden. Vi går på oppdagelsesferd i den gamle låven, vandrer gjennom Ronja Røverdatters skog. Vi møter kuer og hester både titt og ofte, så langt øyet kan se er engene kledd i vårens blomsterdrakt. Det eneste du hører er lyden av vinden som sveper over trærne og fuglene som kvitrer livlig.





Dette lille huset tilhører "torpet" og rommer familiens sauna.



Svigermor gjør det jeg drømmer om - dyrker sine egne grønnsaker.


Innerst i skogen er det også et yrende dyreliv, villt som tamt. Svigerfar gjør stedet til et mateldorado for fuglene og det gjør at vi får nærkontakt med såvel spurver som hakkespett.



Missen er familiens husdyr. Hun elsker å holde oss med selskap, spesielt når vi spiser. Her venter hun på å få smake på den kaldrøkte bogen vi koser oss med til frokost.




På den andre siden av skogen bor det noen hyggelige naboer. Foruten høns, har de noen flotte sauer. Under et av våre besøk på gården, fikk vi hilse på det rykende ferske tilskuddet i sauefamilien, et sort, lite lam.

Bukken er familiens overhode; når han bøyer hodet og rygger, bør man komme seg over gjærdet rimelig kjapt. Men matmor og matfar er aldri noen trussel - de kan komme så nære de bare vil!




Det hender seg at huggormen ligger kveilet i gresset når solen steker, det er heller ikke uvanlig at rådyrene kommer helt inntil husveggen om de blir sultne nok. En gang i vinter fikk vi øye på denne nydelige skapningen rett utenfor stuevinduet. Den oppdaget oss og så meg rett inn i øynene - det måtte foreviges. Nå skal bildet forstørres og henges over sofaen i stua vår.





Hva synes du om fotografiet? Skal jeg gjøre noe mer med det før jeg sender det i trykken? (Fotografiet har litt større kontraster i virkeligheten, blogspot klarer ikke få med seg all infosmasjonen).







Ønsker deg en herlig dag i sommervarmen! Vi skal til Lången og bade:)

onsdag 1. juni 2011

Vårens farge!


Endelig er det lyst til langt på kveld - og nå får vi også håpe varmen har kommet for å bli! Med lyset kommer trangen til å fjerne ull og jordfarger for å bringe det lyse, livlige på banen. Trendfargene på interiøret skifter fra år til år og sesong til sesong. For meg er vårens farge, uten tvil, den litt sarte, mintgrønne fargen. Den snakker til meg overalt; om det er i garnbutikken, på caféen eller på loppemarkedet. De siste ukene har jeg gått til anskaffelse av flere små mintgrønne skatter som skal lyse opp en sommerklar leilighet. Håper bildene vil gi deg inspirasjon til å sette farge på ditt hjem:)