onsdag 16. november 2011

En gjærbakstdrøm


Noe du ennå ikke vet om Frøken Alvestøv, er at jeg er veldig glad i å lage mat! Kjæresten min synes han er heldig, da det både titt og ofte vanker spennende middager:) Gjærbakst er ikke min sterkeste side, men etter å ha blitt gjennominspirert av God Morgen Norge og fått en prøvesmak hos ei venninne, måtte jeg teste disse bollene - det angrer jeg ikke på! 
- Disse bollene er noen vidundere av et bakverk og her kommer oppskrifta og fremgangsmåten.
 










Lag bolledeig på vanlig måte.






Når den er ferdig hevet, kjevle den ut til den er ca. 1 cm tykk. Skjær ut sirkler 10-15 cm (bruk gjerne en skål).

Legg en toppet spiseskje med vaniljekrem i midten av sirklene. Pakk inn vaniljekremen ved å brette inn endene av deigen og klem deigen sammen slik at det blir tett. Snu bollen rundt.





La heve til dobbel størrelse. Stek dem på 180 °C ved varmluft, 210 ved vanlig over- og undervarme i 3-5 minutter.





Mens du lar bollene kjøle seg ned, lages sjokoladetrekket.
Bryt sjokoladen i biter.
Smelt smøret på svak varme i en tykkbunnet kjele. Ha i sjokoladen, og rør hele tiden. Spe i med fløten til slutt. Sjokoladen skal være flytende, men ikke rennende.




 Voila! Nyt de herlige vanilje- og sjokoladebollene :)









6 kommentarer:

  1. Åhh digg..Tror jammen jeg skal prøve disse.....Skikkelig fristelse..
    God onsdagsklem!!

    SvarSlett
  2. Nam! :) sitt med vatn i munnen her ;) ser supergode ut ♥

    klem til deg

    SvarSlett
  3. Meget fristande! Må på butikken i morgon og handla inn ingredienser, hihi :)

    Eg og elskar lysfat! ;) ♥

    klem

    SvarSlett
  4. Åååån, nam nam nam!!! Disse så knallgode ut :)

    SvarSlett
  5. Kanskje det var noe å lage til 1-årsdag på lørdag :)

    SvarSlett
  6. mmmmm....desse skal eg heim å lage :) nam nam !
    takk for inspirasjonsbilder som frister!

    Henriette

    SvarSlett