Viser innlegg med etiketten Redesign. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Redesign. Vis alle innlegg

onsdag 15. juni 2011

Gi møblene en makeover!


Ikeas designere viser ofte at de kan faget "rene linjer og smarte løsninger". Men det er ikke alltid man selv føler seg så smart når man kommer inn til naboen og hun har akkurat samme kjøkkenstoler eller salongbord. Så hvorfor ikke redesigne litt og gjøre møblene til noe eget? Det er ikke alltid det skal så mye til!

Mitt Ikeanattbord har nettopp fått en makeover med tapet og en ny, søt knott. Håper du liker resultatet!


Det finnes tapeter i alskens varianter på markedet og det er ikke alltid så lett å bestemme seg for hvilken man liker best. Hos flere butikker kan du få med deg tapetprøver hjem slik at du kan se om den matcher fargen på veggen, eller hva det måtte være. Når du har bestemt deg for tapet; ikke kast prøvene! Disse kan brukes til å tapetsere bokser av tre, settekasser, hyller eller lignende.



Å skifte ut knottene på et skap eller en kommode kan være nok til å endre hele inntrykket av møblet.  Butikken Sjarm, i Oslo,  har mange søte knotter i forskjellige størrelser og fasonger. På nettet kan du finne masse spennende hos Nytt og shabby, Sofies Villa, Lune Hjem og ikke minst, verdens flotteste nettbutikk, Aventura. Mine knotter ble kjøpt hos Zara Home. God knottejakt!





Å mikse og matche tapeter er moro, pass bare på å velge enten liggende eller stående retning for alle tapetene, ellers kan det fort bli rotete. Det er også flott om det er en rød tråd i det du matcher. At fargene står til hverandre, være seg som kontrastfarger eller harmonifarger, er ifølge mine sanser alfa og omega.








- Med et lite dryss alvestøv, ble nattbordet seende slik ut. Håper du lot deg inspirere til å redesigne litt du også!














onsdag 25. mai 2011

Lag en heklet skål!

              


En heklet duk kan, med litt alvestøv, bli en ny, kul skål. Fröken Alvestöv gir deg oppskriften!

Om du ikke har en heklet duk hjemme, kan du enkelt finne slike på second hand butikker eller loppemarkeder. 


1. Begynn med å blande trelim og vann til en melkelignende konsistens.
2. Dekk skålen, som du tenker å bruke som form, med plastfolie.
3.  Legg den plastede skålen opp ned.
4.  Plasser den heklede duken over skålen.
5. Pensle hele duken med trelimsblandingen og la den tørke.
6. Når duken har tørket, er det bare å løsne den fra den plastbelagte skålen. 







Den heklede skålen er nå klar for å forgylle ditt hjem! Kanskje vil du ikke ha en skål, men heller en lampeskjerm, en dekorasjon eller en klokke. Mulighetene ligger foran deg og venter på å bli erobret!













torsdag 19. mai 2011

Bestefars gamle kiste


Jeg har alltid trodd kreativiteten min kom fra mammas side av familien, men da denne kista dukket opp i mine foreldres kjeller, skulle jeg snart finne nok en forklaring på mine geners skapertrang. 



Bestefar ville vært 102 år om han hadde levd i dag. Det er mange år siden han gikk over, men jeg minnes fortsatt en liten, hvithåret mann, lun og god. Best husker jeg at han lo til han ble rød i ansiktet og øynene smale. Det likte jeg. Da vi barna kom på besøk, var det tradisjon at han fulgte oss ned i jordkjelleren der bruskassa fra "Roma Brusshop"  sto og ventet på oss. Vi fikk velge oss akkurat den brusen vi ville. Jeg lider fortsatt av beslutningsvegring og husker at jeg tenkte lenge på om jeg skulle velge RC Cola eller Rødbrus - jeg endte nesten alltid opp med Bybrus! Også laget bestefar hull i korken - selvfølgelig.


Fotografi fra 1933. Kjekkasen foran er min bestefar.


Noe annet som gjorde bestefaren min spesiell, var at han bare hadde en hånd, den andre hadde han mistet i en ulykke. Men det var ikke rart for oss, han var så flink med "erstatningshånda". I ettertid har jeg derimot forstått at det måtte være vanskelig for bestefar å ha det på den måten, da noe av det han likte aller best nettopp var å jobbe med hendene. Da jeg fant kista og spurte hvor den kom fra, fikk jeg hele historien om min bestefars kreativitet; at han hadde gått på folkehøyskole der han lært håndverk og at det var han som hadde laget kista, samt skrivepulten som har stått på kontoret vårt i mange år. 

Rart er det nå derfor at det er jeg som står og pusser på bestefars kiste. Jeg håper og tror at han synes det er greit. Kanskje han til og med blir litt stolt, om han får med seg at kista er i ferd med å bli et resultat av et kreativt samarbeid mellom oss to. 


Dette håndtaket skal bevares, men kanskje får det en annen farge?



Må finne en fin nøkkel til kista når den er ferdig.

Kista er føyet sammen uten spiker. Litt av en jobb!


Følg med for å se det ferdige resultatet om noen dager!